Vers koken dankzij deze 5 lessen in timemanagement

Geschreven door

 

Voedselverspilling tegengaan? Dat doet Jozefien door efficiënt én gezond te koken, goed te plannen en ook restjes mee in te plannen in je weekmenu. Makkelijke gerechten en een efficiënte planning besparen je veel tijd, en die tijd kun je gebruiken om elke dag vers en gezond te koken.

wortel-tijd-illustratie.oranje


Les 1: minder overschot werkt gewoon efficiënter

Ik probeer mijn overschotten niet te beperken uit groene overwegingen. Ik wil gewoon efficiënt kunnen koken, zonder onderbrekingen. Misschien komt dat door mijn kooklessen: ik wil niet halverwege een bereiding naar de winkel moeten hollen. Bovendien wil ik gezond eten en dan moet je de juiste producten in huis hebben. Ik ben dus vrij efficiënt ingesteld. Zo bespaar ik veel tijd die ik dan kan gebruiken om elke dag vers te koken. Alles met mate is mijn motto en je hoeft de dingen niet nodeloos ingewikkeld te maken. Eenvoudige veranderingen maken al een groot verschil: een dressing met yoghurt en citroensap in plaats van mayonaise, aardappelen in de oven in plaats van frietjes,…

Les 2: een goede planning, een handig boodschappenlijstje én online bestellen

Tomaat mannetjes illustratie

De sleutel om overschotten te beperken ligt voor mij in een goede planning. Vers, lekker eten is helemaal niet zo moeilijk, als je het goed plant. Elk weekend maak ik een uurtje vrij om mijn weekmenu op te stellen en een boodschappenlijstje te maken. Op maandagavond doe ik in een keer al mijn inkopen of ik bestel ze online: dat is nog gemakkelijker en tijdsvriendelijker. Zo bespaar ik enorm veel tijd tijdens de week. Heb ik toch iets tekort, dan weiger ik om opnieuw naar de winkel te gaan. Ik improviseer wel met wat ik in huis heb. Ik stop trouwens altijd een gerecht in mijn planning met ingrediënten die lang bewaren, voor als we onverwacht uit eten of zo.

Les 3: zorg voor het perfecte weekmenu

Ik hou met verschillende zaken rekening tijdens mijn weekplanning. Eerst kijk ik wat ik nog in huis heb en vraag ik aan mijn man wat hij wil eten. Kom ik ergens een leuk recept tegen, dan schrijf ik dat op. Verder hou ik rekening met het seizoen en met nieuwe producten die ik wil testen. Ik blader ook vaak in kookboeken voor inspiratie. Restjes gaan mee in de planning. Eten we ’s avonds rijst, dan maak ik de volgende dag een rijstsalade als lunch. Zodra mijn weekmenu vaststaat, begin ik aan mijn boodschappenlijstje. Ik speel trouwens met het idee om dat te delen, zodat andere mensen mee kunnen profiteren van mijn planning.

Speculaas mannetjes illustratie

Les 4: En volg dat weekmenu ook nauwgezet

Dankzij mijn strakke planning voor één week koop ik geen zaken die ik niet nodig heb en leer ik improviseren met wat ik in huis hebt. Bovendien is het beter voor mijn portemonnee, want ik koop minder. Ik doe al mijn boodschappen in de supermarkt. Dat is gemakkelijk en efficiënt. Alleen brood of verse vlees of vis haal ik wel eens bij een lokale handelaar. Verse producten die snel bederven eet ik in het begin van de week en beter houdbare producten, zoals diepgevroren scampi’s, op het einde van de week. Ik plan ook altijd enkele vegetarische maaltijden in op het einde van de week.

Les 5: Zorg voor gezonde ‘blijvers’ in de voorraadkast

Hoe langer je producten bewaren, hoe kleiner de kans op overschotten. Daarom ben ik een grote fan van producten die lang meegaan. Maar dat betekent niet dat je voor ongezond moet gaan. Mijn toptips voor gezonde blijvers:

  • butternutpompoen
  • zoete aardappel
  • uien
  • raapjes
  • kolen
  • knolselder
  • peulvruchten zoals linzen of kikkererwten

Het zijn allemaal typische wintergroenten die heel lang meegaan en je kunt er duizend en een dingen mee doen. Op vrijdag eten wij heel vaak deze heerlijke winterse salade met geroosterde groenten. De ingrediënten kunnen wel eens variëren naar gelang wat ik in de koelkast vind, maar dit gezond gerecht valt altijd in de smaak!


Meer van Jozefien Ryckx

Gerealiseerd door ContentMoon in samenwerking met De Geschoren Aap, Dickytall, Oeyen & Winters